5 dingen die ik moeilijk vond voordat wij gingen emigreren naar Zuid-Afrika

2 december 2020 - Kaapstad, Zuid-Afrika

In mijn eerste blog schreef ik over waarom wij besloten om te emigreren naar Zuid-Afrika. Ik dacht dat de keuze maken om wel of niet emigreren moeilijk was.. Dat is denk ik wel de grootste grap van 2020, buiten het feit dat we allemaal dachten dat 2020 een top jaar zou worden. Dus hierbij een lijst van de 5 dingen die ik moeilijk vond voordat wij gingen emigreren naar Zuid-Afrika:

1. Afscheid nemen. Van mijn ouders, vrienden, collega's. De laatste weken was ik een wandelende waterval. Op mijn laatste dag waren mijn collega's zelfs verbaasd dat ik nog niet had gehuild (later op de avond wel, maak je geen illusies). Ken je de quote 'you ever hang out with your friends and laugh so hard and get lost in the moment so much that you completely forget all your problems? I live for those moments.'  In plaats van problemen vergat ik dat wij gingen emigreren naar Zuid-Afrika. En tóch was er altijd een moment waarop ik een brok in mijn keel kreeg, want het idee dat je de lieve mensen om je heen een lange tijd niet gaat zien is moeilijk. Ken er nog steeds om jenken.
  2. Mijn baan opzeggen. Misschien zou je denken dat ik dit lachend heb gedaan, maar niks is minder waar. Ik werkte er nog maar zo kort - vier maanden - en moest nu al mijn vertrek aankondigen. Dit was niet de planning! Daarnaast was ik bang voor negatieve reacties / onbegrip vanuit mijn collega's, maar deze bleven gelukkig uit voor zover ik weet haha. Mijn laatste dag was er zo één die je nooit meer vergeet, le-gen-darisch!
  3. Beslissingen maken. Je verzamelt nog best veel als je op één plek woont. We wilden de inboedel verkopen. Alle spullen waar geen emotionele waarde aan zat ging regelrecht de prullenbak in. In mijn beleving had ik niet veel kleding, maar toen ik de koffers ging inpakken werd al snel duidelijk dat ik moest gaan schrappen. Dat is redelijk gelukt, maar toen we eenmaal vertrokken waren kwam ik er achter dat ik dit niet slim heb aangepakt. Zo heb ik bijvoorbeeld wel twee paar sneakers meegenomen, maar liggen mijn slippers - waar ik meer aan heb in de zomer - thuis in Nederland.
  4. De gedachten van wonen in Zuid-Afrika. Kaapstad is prachtig, maar er is ook een keerzijde. Je kan niet alleen over straat lopen in de avond, je hebt kans om beroofd te worden, je wordt altijd geconfronteerd met armoede en zo kan ik nog wel even doorgaan. Tuurlijk is het een bewuste keuze van ons om te verhuizen naar een derdewereldland. Neemt niet weg dat ik de gedachten van wonen in Zuid-Afrika moeilijk vond. Wat als het ontzettend tegenvalt? Wat als ik niet kan acclimatiseren? En zo heb ik mezelf duizenden vragen elke dag opnieuw gesteld tot in den treure.
  5. Gevoel van eenzaamheid. Je weet dat je helemaal opnieuw moet beginnen als je gaat emigreren. Van tevoren wist ik dat ik in het begin eenzaam zou zijn, omdat je ook een nieuwe vrienden- en kenniskring moet gaan opbouwen. Hier zag ik onwijs tegenop voor vertrek, want laten we eerlijk wezen: mensen zijn sociale wezens en hebben behoefte aan contact met anderen. Tenminste, dat geldt wel voor mij. Daarnaast weet je dat er niet een setje nieuwe vrienden op je zit te wachten daar en dat je zelf - op 26 jarige leeftijd LOL - vrienden moet gaan maken. Maar waar begin je? Het voelde net alsof ik voor het eerst naar de basisschool ging; spannend en om te janken.

Op het moment van schrijven zijn we al ruim vier weken in Zuid-Afrika. Sommige van de bovenstaande dingen (4 & 5 ) vielen mij gelukkig mee. Hier zal ik later nog een blog over schrijven, want het is wel een leven / ervaring apart, haha! De eerste twee dingen op het lijstje vond ik wel lastig, maar je weet dat het onvermijdelijk is als je emigreert. ZO, dat was mijn lijst van de 5 dingen die ik moeilijk vond voordat wij gingen emigreren naar Zuid-Afrika. Wat lijkt jou moeilijk als je gaat emigreren?